Løbene på Ørnedalsbanen genererer årligt en afledt omsætning på mindst 2,6 mio. kr. i lokalområdet. Det viser en businesscase.

Lukning af Ørnedalsbanen betyder milliontab for lokalsamfundet

Når Ørnedalsbanen lukker, vil det ikke blot være et tab for motorsportsklubberne – lokalsamfundet går også glip af millioner.

SÆBY: Når Ørnedalsbanen lukker og slukker ved udgangen af 2020, vil det ikke blot være et tab for motorsportsklubberne, der mister deres bane. Lokalsamfundet vil også miste en millionomsætning fra de mange gæster, der i dag overnatter i området og handler i butikkerne i Sæby og omegn i forbindelse med stævner i Ørnedalen.

Motorsport på lånt tid i Ørnedalen

For øjeblikket er der et årligt forbrug på 2,6 mio. kr. fra deltagere, hjælpere og publikum, som kommer til Sæby-området i forbindelse med arrangementer på Ørnedalsbanen.

Det viser en business case, som Sæby Erhvervsforening har lavet sammen med handelsstanden, turistforeningen og de lokale motorsportsklubber, der kører på Ørnedalsbanen.

Ifølge Kim Müller, formand for Sæby Erhvervsforening, er det et forsigtigt skøn baseret på interviews med en lang række af de involverede parter.

Frederikshavn-Sæby Auto Sport (FSAS) afholder de fem årlige løb, som de har tilladelse til, og de tiltrækker gæster fra hele Norden.

Frederikshavn Moto Cross Klub (FMCK) arrangerer årligt cirka tre løb og holder desuden to weekendarrangementer.

 

Flere klubber vil være med

Business casen har også tænkt offensivt og regnet på, hvilken omsætning, man kunne nå op på, hvis det lykkes at udvide motorsportsaktiviteterne. I Ørnedalen eller på en ny bane et andet sted i kommunen.

Tidligere blev der også kørt speedway på Ørnedalsbanen, og der er planer om at starte en ny speedwayklub i Sæby.

Og en række andre klubber med motorsportsaktiviteter mangler et tilholdssted. Det gælder blandt andet Landbo Ungdoms traktortræk, Dansk Landrover Klub og Sæby Motions Cykel Club, der vil kunne bruge et motorsportsanlæg til mountainbikekørsel.

Traktortræk drives i dag som enkeltevents, uden miljøgodkendelse, og foregår på dispensation fra loven. Ved at lægge det på et motorsportsanlæg med miljøgodkendelse, vil det kunne afholdes på lovlig vis, og til DM i Traktortræk 2017 deltog 80 traktorer og 3.000 tilskuere.

Tilsammen vil alle disse aktører kunne medføre en samlet samfundsøkonomisk påvirkning på lidt over seks mio. kr., vurderes det i business casen.

 

Hvor skal de unge gå hen?

Oveni skal lægges en måske endnu større værdi for de unge drenge og piger, der har et stort behov for fysisk aktivitet og som er adrenalinsøgende. En gruppe unge, som ofte har det svært i skolen.

Business casen konkluderer, at disse unge gennem motorsporten får brændt noget adrenalin og energi af, som gør dem bedre i stand til at holde fokus i skolen og giver dem en række succesoplevelser.

Motorsportsklubben betyder også, at de unge ikke kører ulovligt ræs på stier og veje i kommunen, og ifølge Motor-Magasinet er der en tæt sammenhæng mellem udøvelse af motorsport og de unges lyst til at gå ind i håndværksmæssige uddannelser som eksempelvis mekaniker.

FSAS og FMCK er inviteret til møde på rådhuset, hvor de skal drøfte fremtiden med borgmester Birgit Hansen i Frederikshavn kommune og formanden for kultur- og fritidsudvalget, Anders Broholm (V). Et møde hvor også Kim Müller deltager.

Comments are closed.

Handel